Hoitotietojen turvallinen hallinta säädösten mukaisesti on meille prioriteetti. Salasanan lisäksi Nursebuddy tukee myös kaksivaiheista tunnistautumista (2FA, Two-Factor Authentication). 2FA on tietoturvaprosessi, jossa käyttäjän henkilöllisyys vahvistetaan kahdella eri menetelmällä eli salasanalla ja puhelimeen lähetettävällä koodilla.
Kukin käyttäjä voi ottaa 2FA:n itselleen käyttöön omassa profiilissaan näin:
1. Lataa vahvistuskoodisovellus (ns. autentikointisovellus)
Tarvitset ensin sovelluksen, joka luo kertakäyttöisiä koodeja kaksivaiheista tunnistautumista varten. Lataa älypuhelimesi sovelluskaupasta autentikointisovellus, kuten Google Authenticator, Microsoft Authenticator, Authy jne.
2. Avaa Nursebuddyssa käyttäjätilisi asetukset
Kirjaudu Nursebuddy-tilillesi normaaliin tapaan ja siirry kohtaan Asetukset > Käyttäjätilini turvallisuus:
3. Ota kaksivaiheinen tunnistautuminen käyttöön
Klikkaa Ota käyttöön -painiketta.
4. Yhdistä Nursebuddy-tilisi autentikointisovellukseen
Avaa älylaitteelle lataamasi sovellus ja napauta siellä plus-merkkiä päästäksesi skannaamaan Nursebuddyssa näkemäsi QR-koodin:
5. Syötä autentikointisovelluksen tuottama koodi Nursebuddyyn
QR-koodin skannaamisen jälkeen autentikointisovellus näyttää sinulle koodin, joka tulee syöttää Nursebuddyssa Vaiheen 2 kenttään. Klikkaa sen jälkeen Aktivoi-painiketta:
Tämän jälkeen Nursebuddy-käyttäjätili pyytää vahvistuskoodia aina kirjautumisen yhteydessä, käyttäjätunnuksen ja salasanan syöttämisen jälkeen:
Autentikointisovelluksen generoimat koodit ovat voimassa vain lyhyen aikaa kerrallaan. Muista varmistaa, että käytät kirjautumishetkellä voimassaolevaa koodia.
2FA:n poistaminen käytöstä käyttäjätilillä
Voit poistaa 2FA:n käyttäjätililtäsi kirjautumalla Asetukset > Käyttäjätilini turvallisuus > Kaksivaiheinen tunnistautuminen ja valitsemalla Ota pois käytöstä.
Jos älypuhelimesi katoaa ja menetät pääsyn autentikointisovellukseen, ota sähköpostitse yhteys Nursebuddyn tukeen (tuki@nursebuddy.fi). Autamme sinua saamaan pääsyn käyttäjätilillesi.