Oikea-aikaisesti annettu lääkitys on jokaisen hoitajan tavoite hoiva-asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin turvaamisessa. Asiakkailla voi kuitenkin olla useitakin voimassaolevia lääkkeitä, joita annetaan eri aikoihin, eri käynneillä, saman päivän aikana. Tämän vuoksi on tärkeää, että hoitajalla on saatavillaan selkeä tieto vain tietyn ajankohdan käynnillä annettavaksi tarkoitetuista lääkkeistä.
Näin otat toiminnon käyttöön
Mene pääkäyttäjänä kohtaan Asetukset > Lääkkeet > Lääkkeenantoajat.
Valitse kohta: Korosta käynnin aikana annettavat lääkeannokset.
Huomaa: Määritä antoajankohtien alkamisajat ja tarvittaessa päivitä otsikoiden nimiä siten, että ne ovat mahdollisimman ymmärrettäviä hoitajille. Jos ajat ovat väärin, lääke saatetaan näyttää käynnillä väärään aikaan korostettuna.
Huom: Hoitajat voivat silti halutessaan nähdä asiakkaan lääkelistauksen kokonaisuudessan.
Miten tämä toimii hoitajan mobiilisovelluksessa?
Tutustu tapauskohtaisiin esimerkkeihin klikkaamalla nuolta:
Esimerkki 1: Hoitajalla on aamukäynti klo 8, johon sisältyy annettavaksi määrätty lääke
Esimerkki 1: Hoitajalla on aamukäynti klo 8, johon sisältyy annettavaksi määrätty lääke
Kun hoitaja avaa Lääkelista-tehtävän käynnillä, hän näkee ainoastaan lääkkeet, jotka sisältyvät ajalle klo 6-11 eli ajankohtaan otsikolla "Aamu":
Kun vaadittu lääke on annettu, hoitajan tulee tuttuun tapaan klikata muutkin lääkitys-välilehdet tarkistetuksi Merkkaa tehdyksi -painikkeesta, jotta mitään aikaleimattomia tai vain tarvittaessa otettavia lääkkeitä ei jää vahingossa välistä, esimerkiksi:
Kun kaikki lääkkeet on tarkistettu, Lääkelista-tehtävä näkyy käynnillä kokonaan tehtynä.
Jos hoitajan täytyy nähdä päivän kaikki lääkkeet kokonaisuudessaan (joko käyntihetkeä edeltävät tai myöhemmin tulevat), lääkelistan voi myös laajentaa. Lääkkeet, jotka eivät kuulu menossa olevaan käyntiin, näytetään himmennettyinä väärinkäsitysten välttämiseksi:
Esimerkki 2: Hoitajalla on käynti, joka menee kahden tai useamman aikarajan yli, esim. yön yli kestävä pitkä käynti klo 22.00-07.00
Esimerkki 2: Hoitajalla on käynti, joka menee kahden tai useamman aikarajan yli, esim. yön yli kestävä pitkä käynti klo 22.00-07.00
Kun Lääkelista-tehtävä on avattu, listalla näytetään kaksi eri ajankohtaa. Tässä esimerkissä 1 annos "Yö"-aikaan 25.4. päivän puolella ja 1 annos seuraavana päivänä "Aamu"-aikaan 26.4. päivän puolella:
Tärkeää: Jos esihenkilö tai pääkäyttäjä on unohtanut lisätä (tai jostain syystä tarkoituksella jättänyt lisäämättä) antoajankohdan lääkkeelle, se näytetään Ilman ajoitusta -otsikon alla. Hoitajan tulee muistaa tarkistaa myös nämä muut välilehdet.
Suosittelemme aina tarkkojen antoaikojen tai muiden selkeiden ohjeiden lisäämistä lääkkeeseen väärinymmärrysten välttämiseksi.
Tässä yli yön kestävässä käyntiesimerkissä joka toinen päivä toistuvassa lääkkeessä ei tule 25. päivälle annostusta, kun taas 26. päivän puolelle tulee:
Esimerkki 3: Lääkelista-tehtävä oli lisätty käyntiin, mutta asiakkaan listalla on ainoastaan "Vain tarvittaessa" otettavia lääkkeitä eikä yhtään tiettyyn aikaan vaadittavaa lääkettä
Esimerkki 3: Lääkelista-tehtävä oli lisätty käyntiin, mutta asiakkaan listalla on ainoastaan "Vain tarvittaessa" otettavia lääkkeitä eikä yhtään tiettyyn aikaan vaadittavaa lääkettä
Ainoastaan Tarvittaessa-välilehti näytetään, koska tiettyyn antoajankohtaan kuuluvia lääkkeitä ei ole. Esimerkissä on kyseessä iltapäiväkäynti:
Jos hoitaja ei päätä antaa lääkeitä tänä aikana, riittää hänen klikata Merkkaa tehdyksi -painiketta, jotta järjestelmään jää jälki, että lääketiedot oli tarkistettu.








