Siirry pääsisältöön
Hoitosuunnitelmien laatiminen

Näin laadit hoitosuunnitelmapohjan ja viet sen asiakkaiden profiileihin

Marjaana Jokinen avatar
Tekijä: Marjaana Jokinen
Päivitetty yli 3 kuukautta sitten

Hoitosuunnitelmien laatimiseen liittyy kaksi vaihetta:

  • Pääkäyttäjä luo ensin Nursebuddyn asetuksiin hoitosuunnitelmapohjan. Se on yhteinen kaikille yrityksen asiakkaille ja sisältää kategorioina sellaiset hoidolliset asiat, jotka liittyvät hoitotarpeen arviointiin.

  • Kun pohja on valmis, se noudetaan kunkin asiakkaan omaan profiiliin ja räätälöidään yksilöllisesti juuri hänen tarpeitaan vastaavaksi.

Suunnitelmapohja voi toimia tarkastuslistana arviointikäynnillä, kun arvioidaan hoitotarvetta. Samalla valitaan asiakkaalle olennaiset rivit asiakaskohtaiseen hoitosuunnitelmaan. Hoitosuunnitelmapohja siis nopeuttaa työtä ja samalla varmistaa, että kaikki hoidolle keskeiset asiat käydään asiakkaan kanssa läpi - riippumatta hoitosuunnitelman tekijästä. Katso käytännön esimerkkejä suunnitelman sisällöstä täältä >>

Uuden hoitosuunnitelmapohjan luominen

  1. Valitse vasemman laidan valikosta Asetukset > Asiakkaat > Hoitosuunnitelmapohja.

  2. Klikkaa Lisää uusi kategoria ja täydennä siihen tarvittava määrä tietoja, vähintään kategorian otsikkorivi. Voit tarvittaessa myös noutaa suunnitelmaan valmiita hoitotoimenpiteitä Tehtävät-listalta. Muista, että tämä pohja näkyy kaikkien asiakkaiden profiilissa, joten älä lisää pohjaan mitään asiakaskohtaisia tietoja.

  3. Tallenna muutokset oikean yläreunan Tallenna-painikkeesta.

Yksinkertaisimmillaan hoitosuunnitelmapohjaan riittää täyttää vain kategorioiden otsikot. Tällöin kaikki muut tekstit voi täydentää asiakaskohtaisesti.

Tyypillinen tapaus on yhdistelmä, jossa pohja sisältää valmiiksi mietityt kategoriat, ylätason tavoitteet ja tehtävät. Tarpeet ja keinot sen sijaan kirjoitetaan ilman mallitekstejä asiakkaan hoitosuunnitelmaan.

Suunnitelman räätälöinti asiakasprofiilisssa

Hoitosuunnitelmapohjaa muokataan asiakkaan tarpeita vastaavaksi seuraavasti:

  1. Valitse haluamasi asiakas: Ihmiset > asiakkaan nimi > Hoitosuunnitelma-välilehti.

  2. Valitse mitkä hoitokategoriat ovat tälle asiakkaalle tarpeellisia. Turhat rivit voit poistaa kokonaan rivin päässä olevasta roskakori-kuvakkeesta.

  3. Täytä tämän asiakkaan hoidon kannalta tarpeelliset tiedot, esim. ne keinot ja tehtävät, jotka auttavat tavoitteiden saavuttamisessa.

  4. Valitse kunkin hoitokategorian kohdalta sen tärkeys liikennevalojen mukaan. Tämä vaaditaan, jotta suunnitelman voi tallentaa.

  5. Lopuksi tallenna suunnitelma.

Suunnitelman voi tulostaa ja viedä sen tarvittaessa asiakkaan kotiin, tai lähettää muille hänen hoidossaan mukana oleville tahoille. Hoitosuunnitelma ja sen viimeisin päivityspäivä näytetään myös hoitajille mobiilisovelluksessa.

Hoitosuunnitelman katselmointi ja muistutukset

Asiakaskohtaiselle hoitosuunnitelmalle on mahdollista lisätä katselmointipäivämäärä. Tämä tapahtuu lukitsemalla suunnitelma Lukitse-painikkeesta ja lisäämällä sille haluttu päivämäärä tulevaisuudesta:

Kun asiakaskohtaisen suunnitelman katselmointi on lähestymässä, siitä tulee ilmoitus esimiehille Ilmoitukset-näkymään.

Pääset muokkaamaan suunnitelmaa, kun poistat siitä lukituksen. Tällöin voit muokata sarakkeiden tekstejä sekä tarvittaessa lisätä yksitellen uusia kategorioita pohjasta:

Hoitosuunnitelmassa olevat käynnin Tehtävät

Voit lisätä asiakkaan hoitoa koskevia käyntitehtäviä ja niiden tarkempia ohjeita hoitosuunnitelmaan. Ohjeistuksia voi lisätä myös asiakasprofiilin Terveys-välilehdellä, kun profiili on muokkaustilassa.

  1. Valitse hoitosuunnitelman Tehtävät-sarakkeesta hoitokategoriaa koskeva tehtävä.

  2. Lisää kommentti tehtävään viemällä hiiri tehtävän nimen päälle. Tällöin oikeasta reunasta tulee esiin pieni kynäikoni:

  3. Klikkaa kynäikonia ja lisää seuraavaan ikkunaan tämän asiakkaan kyseistä tehtävää koskevat erikoisohjeet, esimerkiksi:


  4. Hoitaja näkee erikoisohjeet mobiilisovelluksessa käynnin yhteydessä, kun kyseinen tehtävä on lisätty käynnille:

Lisäohjeita voi aina myös muokata ja poistaa asiakkaan tiedoista.

Vastasiko tämä kysymykseesi?