Siirry pääsisältöön

Uusien hoitosuunnitelmien luominen

Hoitosuunnitelmien avulla varmistat, että asiakkaalle tarjottavassa palvelussa on huomioitu hänen hyvinvointinsa kannalta keskeiset asiat

Marjaana Jokinen avatar
Tekijä: Marjaana Jokinen
Päivitetty yli viikko sitten

Taustaa

Hoitosuunnitelmien laatiminen Nursebuddyssa etenee näiden vaiheiden kautta:

  • Pääkäyttäjä luo ensin Nursebuddyn asetuksiin osioita, jotka sisältävät erilaisia hoivan tai hoidon teemoja (esim. Hygienia, Painonhallinta, Itsenäinen selviytyminen).

  • Osiot kootaan hoitosuunnitelmapohjaksi. Hoitosuunnitelmapohja on geneerinen kaikille yrityksesi hoiva-asiakkaille. Se voi sisältää esitäytettyjä yleiskuvauksia, jotka soveltuvat kaikkien asiakkaiden tarpeisiin. Oletuksena hoitosuunnitelmapohja sisältää osiot aakkosjärjestyksessä, mutta voit muokata muunlaisen halutun järjestyksen numeroimalla osiot (0.00, 01, 02 jne).

  • Kun pohja on valmis, se noudetaan kunkin asiakkaan omaan profiiliin ja räätälöidään yksilöllisesti hänen tarpeitaan vastaavaksi.

Jos olet vasta hiljattain aloittanut Nursebuddyn käytön, eikä ympäristössäsi ole aiempia hoitosuunnitelmaversioita tai -pohjia, siirry suoraan kohtaan 1 alla.

Aiempien hoitosuunnitelmien käytöstä uusiin siirtyminen kesällä 2025

Mikä ei ole muuttunut:

  • Hoitosuunnitelmien aiemmat katselmointiversiot ovat edelleen tallella.

  • Aiemmin määrittämäsi katselmointimääräajat ja näiden muistutukset ovat ennallaan.

  • Hoitosuunnitelmien tulostaminen toimii kuten ennenkin.

  • Hoitosuunnitelmapohjien otsikoihin (Tarpeet, Tavoite, Keinot) lisäämäsi yleiset tekstit ja käynnin Tehtävät ovat tallella. Esitekstejä ja Tehtäviä voi lisätä myös uuden mallin mukaisiin pohjiin.

  • Kun asiakkaan aktiivisen hoitosuunnitelman katselmointi tulee ajankohtaiseksi uuden mallin mukaisesti, tarkista uudet ohjeet alta.

Mikä on uutta:

  • Mahdollista luoda rakenteita, joissa voi käyttää erilaisia otsikointeja ja kenttiä, listoja ja valintaruutuja sekä lisätä suunnitelmiin kehokarttoja ja liitetiedostoja. Katso ideoita alta.

  • Katselmointikommentit näytetään nyt myös hoitajalle mobiilisovelluksessa, mikä parantaa ymmärrystä asiakkaan tilanteesta.

  • Katselmoinnin yhteydessä on uusi kenttä katselmoinnin tarpeelle (tämä ei näy hoitajalle).

  • Yksittäisen katselmoitavan hoito-osion (kategorian) kohdalle voi lisätä kommentit miksi jotain päivitettiin tai miksi jotain poistettiin, mikä parantaa asiakkaan tilanteessa tapahtuneiden muutosten dokumentointia.

Jos uusiin suunnitelmiin siirtymisestä tulee kysyttävää, ole meihin yhteydessä Nursebuddyn chatissa!

Opi alla olevien ohjeiden ja videoiden avulla kuinka kannattaa edetä hoitosuunnitelmien käyttöönoton kanssa.

Luo osioita

Katsotaan esimerkin avulla kuinka luodaan osio (kategoria). Tässä käytetty malli perustuu Kanta.fi-palvelusta löytyvään asiakaslähtöiseen rakenteeseen.

  1. Siirry Asiakkaat > Hoitosuunnitelma > Osiot-välilehti.

  2. Klikkaa Lisää osio.

  3. Anna osiolle nimi. Esimerkissä luodaan kokonaisuus nimeltä “Painonhallinta”.

  4. Lisää eri tyyppisiä kenttiä (enintään 10) ja niille otsikointeja.



    Tässä esimerkissä hyödynnetään vapaita tekstikenttiä (Muistiinpano) ja kenttiä joihin voi syöttää numeroita (Numeerinen arvo).


  5. Tallenna osio klikkaamalla Lisää-painiketta.

  • Kerran luotua osiota ei voi muokata, mutta voit luoda siitä uuden kopion ja poistaa virheellisen myöhemmin.

  • Voit lisätä juoksevan numeroinnin myös osion sisäisiin otsikoihin. Näin voit tarvittaessa luoda sisäkkäisiä rakenteita. Katso alta laajempi esimerkki osiosta "Kivun hoito".

Oheinen video opastaa lisää:

Lisää osioita hoitosuunnitelmapohjaan

Hoitosuunnitelmapohja voi toimia esim. tarkastuslistana kotikäynnillä, kun arvioidaan hoidon tarvetta. Hoitosuunnitelmapohja nopeuttaa työtä ja samalla varmistaa, että kaikki hoidolle keskeiset asiat käydään asiakkaan kanssa läpi - riippumatta hoitosuunnitelman tekijästä.

  1. Siirry Pohja-välilehdelle ja valitse oletuksena näytettävä hoitosuunnitelmapohja. (Voit tarvittaessa nimetä tämän uudelleen.)

  2. Lisää luomasi uusi osio pohjaan klikkaamalla Lisää osio. ​

  3. Kirjoita luomiesi otsikoiden alle tarvittaessa yleisiä pohjatekstejä jotka sopivat kaikkien asiakkaiden tilanteeseen yleisesti. Huomaa, että näihin ei tule lisätä kenenkään asiakkaan henkilökohtaista tietoa:


  4. Klikkaa lopuksi Tallenna.

Lisää asiakkaalle hoitosuunnitelma

Vinkki! Näet yhdellä silmäyksellä Ihmiset > Asiakkaat -näkymästä, mikäli joltain asiakkaaltasi puuttuu hoitosuunnitelma tai suunnitelman katselmointipäivä. Laita oikean reunan “ratas”-painikkeesta päälle hoitosuunnitelmaa koskevat sarakkeet.

Tilanne, jossa asiakkaalla ei ole ennestään hoitosuunnitelmaa:

  1. Siirry asiakkaan profiiliin ja avaa välilehti Hoitosuunnitelma.

  2. Klikkaa Luo hoitosuunnitelma.

  3. Välilehti nappaa automaattisesti valmiin pohjan mukaiset osiot luonnokseksi.


    - Muokkaa-painikkeesta voit nyt räätälöidä tarvittavia kohtia asiakkaan tilanteen mukaiseksi tai poistaa tarpeettomia osioita.
    - Jos valmiissa pohjassa ei ole kaikkia asiakasta koskevia sisältöjä valmiiksi, voit lisätä ylimääräisiä painikkeesta Lisää osio.

  4. Valitse asian tärkeys asiakkaan hyvinvoinnille, räätälöi osion sisältö asiakkaan tilannetta vastaavaksi ja klikkaa lopuksi Tallenna:


  5. Käy tällä tavoin läpi myös muut tarvittavat suunnitelman osiot.

  6. Valitse kalenterista Katselmointipäivä, jolloin hoitosuunnitelman toteutumista on tarkoitus arvioida. Saat tästä ennakkoon muistutuksen Nursebuddyn Ilmoituskeskukseen.

  7. Kun olet valmis, klikkaa Julkaise-painiketta. Julkaistu hoitosuunnitelma näytetään mobilisovelluksessa myös hoitajalle.

Päivitä ja katselmoi asiakkaan hoitosuunnitelmaa

Kun asiakkaan hoitosuunnitelman katselmointi lähestyy, toimi näin:

  1. Klikkaa ensin painiketta Katselmoi.

  2. Kirjoita kenttään Katselmoinnin peruste miksi tarkastelu tehdään. Tämä jää yrityksesi hallinnoijien ja esihenkilöiden näkyville.

  3. Käy yksitellen läpi suunnitelman osiot klikkaamalla kunkin rivin kohdalla Katselmoi-painiketta. Tee sisältöön muutoksia tarvittaessa, merkitse osioita poistettavaksi tai kuittaa rivi sellaisenaan ilman muutoksia. Lopputulos voisi näyttää esim. tältä:

  4. Lisää lopuksi yhteenveto tehdyistä muutoksista Muistiinpanot-kenttään. Huomaa, että tämä tieto näkyy myös hoitajille mobiilisovelluksessa, joten auta heitä ymmärtämään miten asiakkaan tilanne on kehittynyt.

  5. Kun kaikki on valmista, klikkaa Katselmointi valmis. Tästä versiosta tulee asiakkaan voimassaoleva suunnitelmaversio.

Muita vinkkejä käyttöä varten

Hoitosuunnitelman versiot

Katselmointien myötä asiakkaalle kertyy talteen hoitosuunnitelmien versioita eri ajoilta. Löydät aiemmat versiot asiakkaan profiilista:

Hoitosuunnitelmien tulostaminen

Hoitosuunnitelman voi tulostaa tai tallentaa PDF:ksi, jotta sen voi tarvittaessa lähettää muille asiakkaan hoidossa mukana oleville tahoille. Klikkaa Toiminnot > Tallenna PDF:ksi (Save as PDF).

Muista lisätä yrityksesi logo Nursebuddyn yleisistä asetuksista kohdassa Asetukset > Minun organisaationi > XXX. Näin se on käytettävissä kaikilla tulosteilla.

Suunnitelman läpikäynti asiakkaan kanssa

Hoitosuunnitelma voidaan käydä läpi asiakkaan kanssa käynnin aikana. Jos on tarpeen saada talteen asiakkaan (ja/tai omaisen) kuittaus suunnitelmasta, voit luoda tätä varten erillisen käynnin Tehtävän ja lisätä sen kyseisille käynneille.

Lisää tehtävään myös Allekirjoitus-mahdollisuus, niin asiakas voi piirtää puumerkkinsä älylaitteen ruudulle. Tieto jää talteen Tehtävän yhteyteen ja on nähtävissä esim. Päiväkirjassa.

Vastasiko tämä kysymykseesi?