Siirry pääsisältöön
Poikkeamaraportit

Luo ja hallinnoi poikkeamatapahtumien raportteja viranomaiskäyttöä ja yrityksesi omavalvontaa varten.

Marjaana Jokinen avatar
Tekijä: Marjaana Jokinen
Päivitetty yli 6 kuukautta sitten

Jos asiakkaan luona on tapahtunut jotain ennakoidusta poikkeavaa, voit käydä tapahtuneen läpi henkilökuntasi kanssa poikkeamaraporttipohjaa hyödyntäen. Raportille voi lisätä esim. ajankohdan, kuvauksen tapahtumasta sekä kuinka tilanne käsiteltiin. Voit lisätä raportille liitetiedostoja sekä merkitä raportin käsitellyksi, kun kaikki tarvittavat jatkotoimenpiteet on tehty. Raportin voi sen jälkeen tallentaa ja tulostaa omavalvontaa tai viranomaiskäyttöä varten.

Määritä Poikkeamatyyppejä

Pääkäyttäjän tulee aloittaa määrittämällä poikkeamien tyyppiejä kohdassa Asetukset > Poikkeamaraportit. Listalta löytyy muutamia ennalta määritettyjä luokitteluja, joita voi tarvittaessa poistaa ja joiden otsikoita voi muokata:

Luo uusi luokitus napsauttamalla "+ Uusi poikkeamatyyppi":

Luo asiakkaalle poikkeamaraportti

Jos jotain odotetusta poikkeavaa on tapahtunut asiakkaan luona, esimiehet ja pääkäyttäjät voivat luoda raportteja seuraavasti:

  1. Siirry sen asiakkaan profiiliin, jota tapahtunut koskee.

  2. Avaa välilehti Poikkeamaraportit.

  3. Valitse Toiminnot-valikosta Lisää poikkeamaraportti.

  4. Valitse ensin valikosta poikkeaman Tyyppi aiemmin luomaltasi listalta ja lisää tapahtumaa kuvaava otsikko.

  5. Lisää tapahtumasta raportoineen henkilön nimi, jos asia on välitetty esim. paikalla olleen hoitajan tai omaisen kertomana.


  6. Kuvaile seuraavaksi mitä tapahtui. Valitse tapahtuman ajankohta sekä lisää tietoja paikasta, alkutilanteesta, itse poikkeamasta sekä tilanteen jälkeen tehdyistä toimenpiteistä:



    Voit tarvittaessa myös ladata kuvausten tueksi liitetiedostoja, esim. kuvia tai tekstiä sekä kehokartan, jossa mahdolliset ruhjeet, mustelmat ja muut henkilöön kohdistuneet vauriot voidaan osoittaa:



    TÄRKEÄÄ: Huomaa, että kun poikkeamaraportin tapahtumakuvaukset on kerran tallennettu, niitä ei voi jälkikäteen muokata.

  7. Raportti listautuu asiakkaan profiilin Poikkeamaraportit-väliehdelle. Sieltä näet myös raportin viimeisimmät käsittelyajat:

  8. Raporttiin voivat sen jälkeen muutkin käyttäjät lisätä kommentteja ja lisätietoja tapahtuneesta, esimerkiksi kuinka tilanne on hoidettu jälkeenpäin ja mitä on sovittu tehtäväksi:


  9. Kun kaikki poikkeaman käsittelyyn ja jatkohoitoon liittyvät toimenpiteet on tehty, avaa haluttu raportti ja vaihda sen Tila avoimesta käsitellyksi:


Poikkeamaraportin jakaminen

Valitse haluamasi asiakkaan poikkeamaraportin rivi ja napsauta rivin lopussa olevia pisteitä. Valitse Tulosta, jos haluat tulostaa raportin paperille tai tallentaa sen PDF:ksi esimerkiksi sähköpostitse jakamista varten.

Ilmoitukset poikkeamiin liittyen

Koko yrityksen hallintohenkilöstö pysyy ajan tasalla eri asiakkaita koskevista poikkeamatapahtumista Ilmoituskeskuksen avulla. Uusista raporteista luodaan aina ilmoitus:

Vastasiko tämä kysymykseesi?