Nursebuddyn SecureVisit-asetusten avulla voit varmistaa, että asiakaskäynnit alkavat ja päättyvät oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Voit käyttää sijainnin tunnistamiseen joko GPS-signaalia tai vaihtoehtoisesti QR-koodia, tai pitää nämä molemmat menetelmät päällä samanaikaisesti.
Kuinka GPS:n ja QR-koodien asetukset laitetaan päälle?
Mene pääkäyttäjänä kohtaan Asetukset > GPS & QR-koodit (SecureVisit).
Valitse varmennusmenetelmä-valintalistalta haluamasi vaihtoehto:
GPS
Tämä valinta käyttää GPS:ää käynnille sisään- ja uloskirjautumisen varmentamiseen. Hoitajilla täytyy olla sijaintipalvelut päällä ja sallittuina mobiililaitteillaan.
Kun tämä vaihtoehto on valittuna, määritä myös hoitajan aloitus- ja lopetussijainnin hyväksytty etäisyys asiakkaan osoitteeseen nähden. Jos GPS-signaali ei ole toiminta-alueellasi yleensä kovin tarkka, määritä hyväksytty alue olemaan yli 50 metriä.
TÄRKEÄÄ: GPS:n käyttö perustuu satelliittiyhteyteen, minkä vuoksi sijainnin päivittymiseen voi mennä muutamia sekunteja. On myös tyypillistä, että joillakin alueilla signaali on parempi kuin toisilla, mikä voi vaikuttaa Nursebuddyn mobiliisovelluksen käyttökokemukseen.
QR-koodit
Tällä valinnalla hoitajan tulee kirjautua asiakaskäynnille skannaamalla QR-koodi, joka on tulostettu ja toimitettu etukäteen asiakkaan kotiin. Jokaisen asiakkaan koodi on yksilöllinen ja se voidaan tarvittaessa generoida uudelleen, jos se halutaan jossain vaiheessa vaihtaa.
Koodin sijaintipaikan voitte päättää itse. Suosittelemme tasaista ja kuivaa pintaa, jossa ei ole vaarana tulosteen kastuminen tai vahingoittuminen muulla tavoin.
Jos QR-koodia ei ole luettu käyntiä aloitettaessa, tai on luettu väärän asiakkaan koodi, käynnin Sijainti-välilehdellä näkyy tästä tieto.
GPS + QR-koodi
Näiden kahden menetelmän yhdistelmä on kaikkein varmin tapa varmentaa käynnin aloitus ja lopetus, ja on Nursebuddyn suositus.
Ei käytössä
Jos mitään käynnin varmennustapaa ei valita, hoitajien sijaintitietoja ei seurata lainkaan käyntejä aloitettaessa tai niitä lopetettaessa. Tämä valinta tarkoittaa, ettei myöskään GPS:ää tarvitse olla päällä laitteessa.
Kuinka QR-koodeja luodaan ja aktivoidaan?
Jos olet valinnut käynnin varmennustavaksi joko "GPS+QR-koodi" tai pelkkä "QR-koodi", asetussivulla näytetään aktiivisten asiakkaiden lista. Sivulla kerrotaan myös ohjeet koodien aktivointia varten.
1.Klikkaa asiakkaan rivin kohdalla olevia kolmea pistettä, niin pääset tulostamaan kyseisen asiakkaan oman koodin:
2. Leikkaa tuloste haluamasi kokoiseksi.
3. Toimita koodi asiakkaan kotiin.
4. Palaa kohtaan Asetukset > Käynnin varmentaminen, valitse haluttu asiakas ja Aktivoi koodi.
Huom: Älä aktivoi koodin kyselyä ennen kuin koodi on löydettävissä asiakkaan kotoa. Aktivoinnin jälkeen Nursebuddyn mobiilisovellus pyytää hoitajaa skannaamaan koodin asiakkaan käynnin aloitushetkellä.
Voiko QR-koodin käytön keskeyttää?
Kyllä voi. Jos haluat väliaikaisesti keskeyttää QR-koodin kyselyn mobiilisovelluksessa, napsauta kolmea pistettä asiakkaan rivin kohdalla ja valitse "Epäaktivoi QR-koodi". Tämän jälkeen koodia ei kysytä käyntiä aloitettaessa tai lopetettaessa.
Keskeyttämisen jälkeen voit joko aktivoida alkuperäisen koodin uudelleen, tai poistaa vanhan ja luoda kokonaan uuden jos koodituloste on esim. tuhoutunut. Jälkimmäisessä tapauksessa muista poistaa vanha tuloste asiakkaan kotoa ja viedä uusi koodi sen tilalle.
Kuinka QR-koodi skannataan mobiilisovelluksessa?
QR-koodien kyselytoiminto on käytettävissä ainoastaan "Nursebuddy for Carers" -sovellusversiossa. Tiimisi voi ladata sen ilmaiseksi sovelluskaupoista (iOS ja Android).
Kun tietyn asiakkaan käynnin varmennusmenetelmäksi on valittu QR-koodi, sovellus pyytää hoitajaa skannaamaan koodin tämän asiakkaan käyntiä aloitettaessa. Jos varmennustapana on GPS+QR, sovellus tarkistaa ensin sijainnin ja kysyy QR-koodia vasta sen jälkeen.
Kun hoitaja suuntaa puhelimen kameran tulostettua koodia kohti, sen skannaus tapahtuu välittömästi:
Kun käynti asiakkaan luona on lopussa, koodi skannataan samalla tavalla asiakkaan kodista poistuttaessa.
Kuinka käynnin varmennustietoja voi seurata?
Jokaisesta käynnistä kerätään aloitus- ja lopetustiedot. Ne ovat nähtävissä esimiehille ja ylläpitäjille joko asiakkaan tai hoitajan Kalenterin kautta tai Käyntisuunnittelu-näkymässä yksittäisen käynnin kohdalla, Sijainti-välilehdellä.
Alla on joitakin esimerkkejä mitä seurannasta voi nähdä:
Esimerkki 1: Sijainti on hyväksytyn alueen sisällä, mutta QR-koodia ei ole luettu käynnille mennessä:
Esimerkki 2: Sekä käynnin aloittaminen että lopettaminen ovat tapahtuneet hyväksytyn alueen sisällä ja koodi luettuna:
Esimerkki 3: QR-koodi oli luettu oikein käynnille mennessä ja sieltä poistuttaessa, mutta GPS-sijainti ei ollut hyväksyttävän alueen sisällä.
Esimerkki 4: GPS oli pois päältä tai sijaintia ei löydetty, eikä QR-koodia luettu käynnille mennessä eikä sieltä lähdettäessä.