Asiakkaan riskien arviointi

Ylläpidä tietoja asiakkaisiin liittyvistä riskeistä ja riskiarvioinneista

Marjaana Jokinen avatar
Tekijä: Marjaana Jokinen
Päivitetty yli viikko sitten


Riskeillä tarkoitetaan sellaista asiakkaan tilanteeseen liittyvää asiaa, joka voi olla jollain tavalla riski hoitajalle (esim. aggressiivinen käytös). Tämä auttaa hoitajia ennakoimaan ja varautumaan mahdollisiin ongelmatilanteisiin, joita asiakkaaseen liittyy.

Luo riskityypit järjestelmän asetuksiin

Pääkäyttäjä luo ensin otsikkotason listauksen asiakkaiden tyypillisimmistä riskeistä.

  1. Valitse Asetukset > Asiakkaiden riskit.

  2. Valitse Lisää riski.

  3. Kirjoita kenttään otsikkotasolla riskin nimi ja tallenna muutokset.

Tämän jälkeen voit lisätä listan riskejä asetuksista asiakkaiden profiileihin:

Luo asiakkaalle uusi riskien arviointi

  1. Siirry haluamasi asiakkaan profiiliin: Ihmiset > Asiakkaat ja siellä välilehdelle Riskien arviointi.

  2. Aloita riskin lisääminen klikkaamalla painiketta Uusi versio.

  3. Uusi arviointilomake näytetään ensin luonnoksena. Voit nyt aloittaa ensimmäisen riskin lisäämisen painamalla Toiminnot > Lisää riskiarvio.

  4. Valitse alasvetovalikosta ennalta tallennetuista riskeistä se, joka asiakkaan tilanteeseen sopii. Lisää sille myös luokitus, joka kertoo riskin vakavuudesta (Matala, Normaali, Korkea):


5. Muihin kenttiin voit lisätä kuvausta siitä, millä tavoin riski toteutuu muille esim. hoitotilanteessa. Kommenteissa voit kertoa vaikkapa millä tavoin riskin mahdollisia muutoksia tai kehittymistä tullaan seuraamaan.

6. Valitse lopuksi listalta kuka riskiarvioinnin on tehnyt, milloin arvio oli luotu ja milloin se tullaan katselmoimaan seuraavan kerran. Tulevasta katselmointiajankohdasta näytetään etukäteen muistutus Ilmoitukset-näkymässä:

Muokkaa ja julkaise riskiarviointi

Asiakkaan riskiarviointiin voi lisätä useita rivejä, jos se hänen tilanteeseensa sopii. Luonnos-tilassa olevia riskejä voi vielä tässä vaiheessa muokata ja poistaa:

Kun kaikki tarvittavat tiedot on kirjoitettu, paina Julkaise-painiketta. Asiakkaan riskiarviot näkyvät hoitajille mobiilisovelluksessa vasta sen jälkeen, kun ne on julkaistu.

Julkaistun lomakkeen voi myös tulostaa Toiminnot-valikosta.

Päivitä olemassaolevaa arviota

Jos asiakkaalla oli jo ennestään olemassa riskiarvio, vanhat tiedot säilyvät ja ne näyttävät uuden arviointilomakkeen mukaiselta.

Katso videolta kuinka jo luodun version päivitys onnistuu sekä kertaa myös muut riskiarvion luomiseen liittyvät asiat:

Jos haluat päivittää vanhaa arviota tai lisätä sille esim. uuden lomakkeen mukaiset riskiluokitukset katselmoinnin yhteydessä:

  1. Paina Luo uusi versio -painiketta.

  2. Arviosta luodaan nyt uusi luonnos, jota voit täydentää ja muokata, tai jolta voi poistaa rivejä.

  3. Kaikki asiakkaan riskiarvion edelliset versiot ovat edelleen esimiehen selattavissa, mutta vain aktiivisena oleva versio näkyy hoitajalle:

Usein kysyttyä

"Miksi asiakkaalla näkyy jo valmiiksi sekä "Arkistoitu" että "Aktiivinen" arviointi, vaikka en ole versioita vielä luonut?"

Riskiarvioiden teknisen uudistuksen yhteydessä olemassaolevat arvioinnit siirrettiin uuteen tietomalliin. Tämän yhteydessä syntyi automaattisesti yksi arkistoversio, joka on alkuperäisen tietomallin mukainen. Mitään tietoa ei ole kadonnut, joten ylimääräisestä arkistoversiosta ei ole haittaa ja ainoastaan aktiivinen versio näytetään aina hoitajalle mobiilisovelluksessa.

Vastasiko tämä kysymykseesi?